رابطه اعتماد به نفس و استقلال طلبی

انسان‌ها بر حسب طبع مدنی هستند و هرگز از زندگی دسته جمعی بی نیاز نیستند. لذا برای ادامة حیات به یکدیگر نیازمندند. استقلال انسان‌ها و جوامع به معنای بی نیازی کامل و صد در صد از یکدیگر نیست‌; زیرا هیچ انسانی به تنهایی نمی‌تواند همة نیازهایش را پاسخ‌گو باشد.


استقلال یعنی وابسته نبودن و برای برطرف شدن نیازها، اطاعت بی چون و چرا نکردن از دیگران‌.


اگر فرد یا جامعه‌ای به این مرحله برسد که برای رسیدن به خواسته‌ها و نیازهایش هر چه دیگران می‌گویند اطاعت کند، گرچه بر خلاف عزّت و شرف انسانی و عقل و دستورات الهی باشد، چنین فرد یا جامعه از خود استقلال ندارد.


برخی از راه های بدست آوردن استقلال فردی و اجماعی عبارت است از:


توکل و تکیه بر خداوند و از منبع فناناپذیر قدرت الهی کمک طلبیدن‌. یکی از چیزهایی که ممکن است به استقلال ضربه بزند، مشکلات و حوادث سخت زندگی است‌. توکل بر خدا، سبب می‌شود تا مقاوت انسان در برابر مشکلات افزایش یابد. 


(ابراهیم‌،12)... و توکل کنندگان باید تنها بر خدا توکل کنند."


از مجموع آیات قرآن استفاده می‌شود که منظور از توکل این است که در برابر عظمت مشکلات‌، انسان احساس حقارت و ضعف نکنند ،بلکه با اتّکا بر قدرت بی پایان خدا، خود را پیروز بداند. بنابراین‌، توکل‌، امید آفرین‌، نیروبخش و سبب فزونی مقاومت است‌.


توکل بر خدا آدمی را از وابستگی‌ها که سرچشمة ذلت و بردگی است نجات می‌دهد و به او استقلال و آزادگی می‌بخشد.


تلاش و فعالیت در تمام ابعاد زندگی‌. (نجم‌،39) و این که برای انسان جز حاصل تلاش او نیست‌.(انفال‌،60) و هر چه در توان دارید از نیرو بسیج کنید...(ملک‌،15) اوست کسی که زمین را برای شما رام گردانید، پس در فراخنای آن رهسپار شوید و از روزی خدا بخورید..."


این آیات و مانند آن‌، مسلمانان را به تلاش و فعالیت ترغیب می‌کند.


اعتماد به نفس و در برابر بیگانه احساس حقارت نکردن و خود را کوچک‌تر از آنان ندیدن و توانایی خود را کم‌تر از آنان ندانستن‌.


اتحاد مسلمانان‌; تفرقه و اختلاف سبب به هدر رفتن امکانات و نیروها و زمینه‌ساز وابستگی است‌. (آل عمران‌،103) و همگی به رسیمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.(انفال‌،46) و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شویدومهابت شما از بین برود..."


صبر و استقامت در برابر مشکلات فردی و اجتماعی و پایداری بر اصول اسلامی‌.(جن‌،16) و اگر مردم در راه راست پایداری ورزند، قطعاً آب گوارایی بدیشان نوشانیم‌.‌. )

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:01 ب.ظ

سلام شعیدجان دمت گرم چیز خوبی بود دعا کن خوب شم پام شکسته

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد